Szybkość działania strony a SEO

Szybkość działania strony a SEO

0 3506

Na pewno większość z Was wie, że szybkość działania strony przekłada się na jej pozycję w wyszukiwarce. Oczywiście nie jest to czynnik decydujący, ale również mający wpływ na postrzeganie witryny przez użytkownika. Bo kto nie irytuje się, gdy musi długo czekać na załadowanie strony? Dlatego też, jeżeli inwestujesz dużo czasu i funduszy w uzyskanie dobrych wyników w wyszukiwarkach warto zainteresować się szybkością działania Twojej witryny.

Jak istotna jest szybkość działania strony?

W chwili obecnej nasuwa się pytanie jak ważna jest poprawa szybkości działania strony? Zwiększając ją na pewno odczują to użytkownicy, co znacząco może podnieść Twój współczynnik konwersji. Ale nie należy zapominać o robotach wyszukiwarek. Dzięki sprawniejszemu poruszaniu się po stronie będą w stanie nie tylko ją szybciej zaindeksować ale też zmniejszy się ilość danych, które musi Google gromadzić – co bez wątpienia zostanie docenione.Strony, które mają mniej treści, automatycznie szybciej się ładują. Stoi to w sprzeczności z wartością stron określanej na podstawie ilości zawartej w niej informacji. Wynikałoby z tego, że bardziej będzie liczyć się optymalizacja elementów a nie „wielkość” końcowa strony. Ostatecznie, jest to dobre posunięcie ze strony Google, zyskają na tym zarówno użytkownicy jak i Google. Myślę jednak, że wartość tego elementu nie zmieni znacząco wyniku branego pod uwagę przy ustalaniu pozycji w wyszukiwarce.
Informacje zamieszczone na oficjalnym blogu Google:
“While site speed is a new signal, it doesn’t carry as much weight as the relevance of a page. Currently, fewer than 1% of search queries are affected by the site speed signal”
Wynika z tego, że szybkość strony ma znaczenie wtedy, gdy inne czynniki wpływające na pozycję są bardzo wyrównane lub gdy czas wczytywania jest BARDZO długi. Jeżeli porównamy dwie strony o zbliżonej trafności optymalizacyjnej oraz ilości/jakości linków wtedy szybkość strony może pokazać swoją „moc”.
 
Jak Google mierzy szybkość strony?

Wytyczne mówią, że są dwa główne czynniki, wpływające na szybkość strony wg. Google:

  1. Jak strona „współpracuje” z Google botem
  2. Czas ładowania mierzony przez Google Toolbar

W grudniu 2009 roku, Google dodało do raportów w Webmasters Tools w zakładce „Wydajność witryny” wykres określający szybkość działania strony. Raport pokazuje jak szybko ładują się strona główna oraz kilka najważniejszych podstron oraz podsuwa sugestie, usprawniające działanie.

Page Speed

Na pewno zauważyliście, że w narzędziach dla webmastera Google proponowane jest zainstalowanie dodatku o nazwie Page Speed. Jak każdy osoba związana z SEO, uważam, że takie narzędzia sprawiają, że życie staje się dużo prostsze. Page Speed jest dodatkiem do Firebuga, który sam w sobie jest dodatkiem do Firefoxa (wiem, trochę to skomplikowane). Instalacja przebiega w ten sposób:

  1. Instalujemy na naszym komputerze najnowszą wersję Firefox
  2. Wchodząc na stronę – instalujemy dodatek Firebug
  3. Instalujemy dodatek Page Speed

Źródłó: SEOmoz.org

Kiedy już dodatek zostanie zainstalowany wprowadź adres w przeglądarce strony którą chcesz zoptymalizować. Kliknij na ikonę Firebug-a aby otworzyć konsolę. Dalej na zakładkę Page Speed a następnie Analyze Performance. W kilka sekund zostanie wyświetlony wynik. Jest on wyrażony w punktach od 1-100. Bardzo możliwe, że Twój aktualny wynik będzie ok. 70-80. Co zrobić aby go poprawić?

Co trzeba zrobić aby zwiększyć prędkość strony?

Pamiętaj, że jeżeli chcesz poprawić znacząco swoje pozycje na pewno początkowo zainteresuj się innymi czynnikami optymalizacyjnymi lub zacznij budować strukturę linkową – z wyjątkiem przypadku gdy Twoja strona działa ekstremalnie wolno. Nie mniej jednak przyjdzie czas aby zainteresować się i tym tematem. Co w tym momencie należy zrobić? Poniżej znajdziecie kilka praktycznych porad:
  • Zminimalizuj zapytania HTTP – Twoja strona będzie ładowała się szybciej jeżeli ograniczysz ilość zapytań. Oznacza to, że zmniejszy się ilość zasobów, które muszą być załadowane (tj. skrypty, obrazki, arkusze stylów).
  • Scal wszystkie swoje arkusze stylów (CSS) w zewnętrzny plik i umieść go w sekcji <head> swojej strony. Pliki JavaScript powinny być scalone w podobny sposób.
  • Używaj „Css sprites” jeżeli jest to możliwe.
  • Zastosuj minify dla css i javascript. Usuwa on niepotrzebne spacje i komentarze z kodu tych plików przez co stają się maksymalnie „odchudzone”.
  • Upewnij się, że obrazki na stronie są zoptymalizowane pod strony internetowe. Jeżeli posiadasz program Photoshop użyj opcji „save for web”.
  • Używaj cache-owania po stronie serwera – tworzy to strony html-owe dla danego adresu URL dzięki czemu dynamiczne strony nie będą musiałby być tworzone za każdym razem gdy ktoś je odwiedzi.
  • Zredukuj ilość przekierowań 301 (jeśli nie są konieczne). Stanowczo nie stosuj przekierowań 301 do kolejnych przekierowań.
  • Staraj się by zachować racjonalną długość strony.
  • Utrzymaj layout w najprostszej (jak tylko się da) postaci.
  • Wyeliminuj niepotrzebne funkcje w interaktywnych stronach. Postaw na progresywne ulepszanie.
  • Usuń zbędny kod ze strony. Postaraj się, aby był zgody z wytycznymi W3C oraz przeprowadź go przez HTML Tidy.
  • Zadbaj o dobry/szybki hosting

BRAK KOMENTARZY

Skomentuj