Prowadzenie kampanii AdWords przez specjalistę

Prowadzenie kampanii AdWords przez specjalistę

0 1367
Google AdWords

Kiedy zdecydujemy się na prowadzenie kampanii AdWords przez zaufanego specjalistę (indywidualnego lub agencyjnego), to na co powinniśmy zwrócić uwagę?

Zakładając, że otrzymaliśmy już całą strategię lub brief kampanii, musimy być przekonani czy proponowany kierunek jest właściwy i że zostaną użyte wszystkie dostępne możliwości systemu AdWords.

Kilka podstawowych, stałych punków na start:

1. Budżet
2. Konfiguracja i analityka
4. Raportowanie

1.Budżet

Głównym z czynników warunkujących jak kampania będzie sprowadzać ruch na stronę jest budżet. Można klientowi zaproponować wiele rozwiązań i promować produkt lub usługę na wielu płaszczyznach, natomiast duże ograniczenia budżetowe mogą sprawić, że jedno albo nawet wszystkie źródła okażą się mało skuteczne. Przy dużych lub nieograniczonych budżetach „sky isn’t the limit”.

W takiej sytuacji specjalista musi wiedzieć jak dobrze rozdysponować dany budżet i zakomunikować co tracimy przy jego ograniczeniu, a co zyskamy przy jego zwiększeniu. Virtal

Przykładowo w takim przypadku kiedy mamy popularny produkt/usługę, a mały budżet dzienny, będziemy mieć problem ze skutecznym wydawaniem budżetu na reklamy równolegle kierowane na wyniki wyszukiwania, sieć reklamową, remarketing. Problem pojawia się również, kiedy chcemy emitować reklamy w kilku lokalizcjach lub globalnie.

Przy małych budżetach w większości proponowane jest kierowanie reklam na wyniki wyszukiwania lub remarketing. Generalnie chodzi tutaj o emisję reklam w bardzo ograniczonym sprecyzowanym zakresie. Virtal

Przy małych budżetach w sytuacjach kierowania reklam tylko na wyniki wyszukiwania musimy również zwrócić uwagę czy stosowane słowa kluczowe są ogólne, czy stricte związane z tematem. Tutaj też może okazać się, że budżet ogranicza nam zasób słów kluczowych tylko do garstki najbardziej kluczowych fraz.

W takiej sytuacji możemy współpracować ze specjalistą przez zatwierdzenie/dopracowanie słów kluczowych jakie mają wywoływać reklamy w wynikach wyszukiwania. Virtal

W momencie, kiedy wielkość budżetu nie podlega zmianie (w wielu zrozumiałych przypadkach tak jest), można ograniczyć wyświetlanie co do poszczególnych dni i/lub godzin, np.: emitować reklamy pon-piątek w godzinach 9:00-20:00 itp.

Oczywiście dzień i godzina powinna być dobrana na zasadzie optymalizacji, a ich wybór warunkowany potwierdzoną skutecznością tych przedziałów w testach. Zważywszy na powyższe, terytorium reklam również podlega ograniczeniom i z reguły jest ono dość mocno lokalne. Po prostu, nie możemy wymagać stałego „świecenia” się reklamy na dużym obszarze z ograniczeniem budżetowym.

Przy ograniczeniach budżetowych warto stosować remarketing, który równie dobrze sprawdza się w tego typu sytuacjach. Aby jeszcze bardziej zmniejszyć wykorzystanie budżetu możemy ograniczyć dzienne wyświetlanie retargetowanych reklam, np.: do 3.

W remarketingu wyświetlamy reklamy internautom, którzy już odwiedzili naszą stronę. Opisane to zostało w dużym uproszczeniu, ale w sytuacji prowadzenia remarketingu dzięki Google Analytics mamy ogromne możliwości jeżeli chodzi o ten typ działań.

Remarketing jest mocno powiązany z pkt. 2 czyli konfiguracją i analityką

2. Konfiguracja i analityka

Przy starcie kampanii warto wiedzieć czy zostały poczynione wszelkie kroki, aby wszystko było ustawione poprawnie i zgodnie z naszymi oczekiwaniami.
Google Analytics
Przy prowadzeniu kampanii AdWords niezbędne jest połączenie z Google Analytics, głównie ze względu na pełną interpretację jakości kampanii – interakcja internauty z naszą stroną po kliknięciu w reklamę. Jeżeli zajdzie taka potrzeba, musi również być umożliwiona pełna swoboda konfiguracyjna: zdarzeń, celów, e-commerce i remarketingu.

Połączenie AdWords z Analytics jest niezbędne dla specjalisty prowadzącego i analizującego kampanię, jak i właściciela strony.

Jeżeli klient nie posiada Google Analytics to takie konto powinno być stworzone.

Premarketing AdWordsowracając do remarketingu. Stworzenie list na potrzeby remarketingu powinno być pierwszym krokiem po jego właściwej konfiguracji. Minimalna ilość unikalnych użytkowników jakim możemy retargetować rekamy to 100. Lista remarketingowa agreguje użytkowników ze wszystkich źródeł (nie tylko tych z reklamy), czyli jej szybkość agregacji zależy od popularności strony i innych działań mających za zadanie sprowadzania ruchu.

Dodatkowym podstawowym działaniem, które powinno być ustawione przed emisją reklam jest ustawienie śledzenia konwersji, czyli mierzenie skuteczności prowadzonej promocji.

Przykładowo, jeżeli zależy nam na pozyskiwaniu danych kontaktowych to taka konwersja musi zachodzić po poprawnym wypełnieniu i wysłaniu formularza kontaktowego na stronie.

Powinny być również zastosowane wszelkie możliwe rozszerzenia reklam, które dodatkowo zachęcają klientów do kliknięcia w dane reklamy i mają wpływ na jej pozycje.

Rozszerzenia reklam to rodzaj formatu reklamy, który wyświetla dodatkowe informacje o Twojej firmie („rozszerzając” w ten sposób reklamy tekstowe). Niektóre możesz dodawać samodzielnie, a inne są zautomatyzowane. Google

Typy rozszerzeń

  • Rozszerzenia aplikacji: wyświetlany link pozwalający na pobranie aplikacji
  • Rozszerzenia połączeń: dzięki temu rozszerzeniu użytkownicy mogą do Ciebie zadzwonić
  • Rozszerzenia lokalizacji: ułatwia klientom znalezienie Twojej lokalizacji
  • Rozszerzenia opinii: prezentuje pozytywne opinie z godnych zaufania źródeł zewnętrznych
  • Rozszerzenia linków do podstron: wyświetlane dodatkowe linki do podstron promowanej strony
  • Rozszerzenia objaśnień: wyświetla pod reklamą opisy zachęcające użytkowników do zapoznania się z ofertą

Rozpisane zostały tylko te rozszerzenia, które możemy dodać ręcznie. Oprócz ręcznych istnieją również wspomniane rozszerzenia zautomatyzowane.

Niektórych z rozszerzeń ze względu na możliwości nie jesteśmy w stanie zastosować (możemy, np. nie posiadać aplikacji), kluczowe jest tylko to, że te które możemy powinny być zastosowane. Virtal

3. Raportowanie

Po każdym okresie prowadzenia kampanii AdWords, np.: miesięcznie, do klienta powinien być wysyłany raport.

Podstawowe informacje jakie powinien zawierać raport:

  • koszt kampanii
  • skuteczność kampanii: liczbę kliknięć, liczbę wyświetleń
  • optymalizacja: jakie kroki zostały podjęte w celu udoskonalania kampanii

Każdy raport powinien być dedykowany, czyli nie powinny się tam znajdować dane niepotrzebne lub niejasne dla klienta. Virtal

Kluczowym w relacji klienta z agencją/specjalistą AdWords jest właściwa komunikacja. Specjalista musi mieć pewność, że każdy przekaz jest dobrze zrozumiany i przyswojony przez klienta. Dzięki temu współpraca będzie się układać, klient będzie poinformowany z poczuciem, że świadczone są mu profesjonalne usługi SEM. Taka relacja będzie właściwym podłożem do dalszej kontynuacji owocnej współpracy.

Pamiętajmy również, że ze zględów ograniczeń technicznych czy finansowych nie możemy od siebie oczekiwać działań, które nie mają solidnego opracia w rzeczywistości.

Jeżeli masz jakieś pytania lub jesteś zainteresowany współpracą, zapraszamy do kontaktu.

W wolnej chwili zachęcamy również do zapoznania się z podstawowymi zasadami Google AdWords.

PODOBNE ARTYKUŁY

BRAK KOMENTARZY

Skomentuj