Pozycjonowanie z długim ogonem (Long Tail)

Pozycjonowanie z długim ogonem (Long Tail)

0 1429

Jeżeli związany jesteś z tematem SEO już jakiś czas bardzo prawdopodobne jest, że spotkałeś się z pojęciem długiego ogona (ang. long tail). Dalej dziwi fenomen, że „duże frazy” z danej branży – z duża ilością wyszukiwań – reprezentują tylko 30% ze wszystkich potencjalnych fraz występujących w tym obszarze.

Dlaczego? Ponieważ nie ma ustalonych reguł dla wyszukiwania, a wyobraźnia użytkowników nie zna granic. Według Google, ponad 20% dziennych zapytań jest unikalnych! Użytkownicy poprzez chęć rozwiązania konkretnego problemu lub wyszukania określonego produktu tworzą zbiory rozbudowanych i mało powtarzalnych fraz opartych na głównych słowach kluczowych. I właśnie te frazy nazywane są Long Tail-em. Użytkownicy już niedługo przestaną wpisywać ogólne słowa kluczowe w pole wyszukiwarki. Wielu Internautów już tego nie robi. Zamiast tego będą oni wyszukiwać całych zdań zaczynających się, np. od: “W jaki sposób…?”, czy “Jak…?”.

Jak znaleźć Long Tail?

Znalezienie metody, aby wytropić długi ogon dla danej branży jest trochę jak szukanie świętego gralla. Nie jest to łatwe, ale po znalezieniu daje duże korzyści. Jakie problemy możemy napotkać? Pierwszym z nich jest na pewno to, że narzędzia do propozycji słów kluczowych nie potrafią ich nam jednoznacznie wskazać. Dodatkowo mogą one występować tylko sezonowo.

Kluczową sprawą jest odpowiednie zoptymalizowanie contentu pod kątem fraz z potencjałem na long tail. Odpowiednie nagłówki i meta tagi opatrzone tekstem odpowiadającym na zapytania pod dane frazy długiego ogona to podstawa sukcesu. Pamiętajmy też, że podczas linkowania nie można zapomnieć o podstronach używając różnorodnych anchor text-ów.

Warto też zrobić klasyfikację fraz pod względem wyszukiwań np:

> 100 | 1 wyrazowe – „Fat Head”

10 – 99 | 2-3 wyrazowe – „Chunky Middle”

< 10 | 3-6 wyrazowe – „Long Tail”

Podział jest przykładowy i ilość wyszukiwań użytych do klasyfikacji może się różnić dla konkretnej branży.

Wyżej padło pojęcie potencjału frazy na Long Tail. Jak go określić? Pomocne okazuje się narzędzie do propozycji słów kluczowych Adwords. Używając przybliżonego i ścisłego typu dopasowania dla danej frazy możemy określić, jaka różnica liczby wyszukiwań jest pomiędzy nimi. Jeżeli jest duża warto przyjrzeć się frazie bliżej. Oczywiście najlepiej operować już frazami 2-3 wyrazowymi by wyniki były bardziej miarodajne. Pamiętaj, że długi ogon w przeciwieństwie do ogólnych słów kluczowych przyciągnie niewielką grupę odwiedzających Twój serwis. Jednak będą oni bardziej ukierunkowani i większym stopniu mogą stać się Twoimi potencjalnymi klientami.

Co daje długi ogon?

Wykres pokazujący przewagę długiego ogona nad frazami jedno- i dwuwyrazowymi

  • Statystycznie 10% ruchu przypada z fraz jednowyrazowych, 20% dwu- i trzywyrazowych, a aż 70% pochodzi z long tail!
  • Niska konkurencja

Przykładowa fraza: Samochody używane audi Gdynia

Internautę, który wpisuje takie zapytanie nie interesują wszystkie produkty, chodzi o konkretne oczekiwania: samochód Audi ma być używany i ma znajdować się na terenie Gdyni. Takie kryteria będzie spełniać znacznie mniejsza liczba stron internetowych, dlatego zdobycie wysokiej pozycji pod takim słowem jest o wiele łatwiejsze, a im więcej takich słów wypozycjonujemy, tym większą szansę mamy, że internauta trafi właśnie do nas.

  • Wysoki współczynnik konwersji

Na tej samej zasadzie zwiększa się współczynnik konwersji. Użytkownik operujący długimi frazami jest z reguły bardziej zdecydowany na zakup danego produktu.

  • Obniża współczynnik odrzuceń

Analogicznie – przy dobrze dopasowanych frazach z długiego ogona Internauta trafia na treść, która go interesuje przez co znacznie spada prawdopodobieństwo, że ją opuści.

BRAK KOMENTARZY

Skomentuj