Pisanie treści – praktyczne porady

Pisanie treści – praktyczne porady

1 1621

Pisanie treści na potrzeby internetu jest bardzo proste, niestety można spotkać się z artykułami, które choć dobrze napisanie nie wykorzystują w pełni swojego potencjału.

Materiały, które nie wykorzystują swojego potencjału po prostu nie są zadowalająco widoczne w wyszukiwarkach. Taki efekt nie zaspokaja potrzeb autora i na dłuższą metę może być frustrujący.

Poniżej rozpiszę kilka przydatnych wskazówek pomocnych przy tworzeniu treści internetowej. Dobry tekst powinien zawierać w sobie elementy takie jak:

  • Nagłówek
  • Zajawka
  • Część główna
  • Linkowanie
  • Tagi

Nagłówek

Dobry nagłówek skutecznie przyciąga uwagę internauty. Taki nagłówek powinien mieć własny sens, dzięki czemu internauta wie o czym dokładnie jest dany materiał. Powinien być jak najbardziej zwięzły i możliwie krótki oraz zamykający się w 70 znakach. W większości autorskich czy komercyjnych dobrze zoptymalizowanych pod SEO systemów do zarządzania treścią (CMS) z nagłówka budują się:

  • adresy URL materiału
  • <title>
  • nagłówek H1 artykułu

Ze względu na te trzy elementy musimy przywiązać dużą uwagę do tego jak tytułujemy nasz materiał. Może jest to oczywiste, ale nagłówek powinien mieć związek z treścią. Starajmy się, aby w nagłówku na samym początku była zawarta ‚potrzeba’ internauty, np.:

  • Negocjacje wynagrodzenia – rozmowa z pracodawcą o korzyściach.

zamiast

  • Z pracodawcą o korzyściach – negocjacje wynagrodzenia
  • Darmowe przykłady w serwisie example.pl

zamiast

  • Serwis example.pl oferuje do ściągnięcia darmowe przykłady

Jeżeli nagłówek jest dobrze dopasowany do zapytania internauty, to wówczas zostanie pogrubiony na liście wyników wyszukiwania np. w wyszukiwarce Google.

Zajawka

Zajawka jest esencją artykułu, która powinna przyjmować formę zachęty. Zajawka powinna:

  • ‚reklamować/sprzedawać’ artykuł już w pierwszych 160 znakach
  • powinna ‚prowokować’ do zagłębiania się w dalszą część materiału
  • powinna być powiązana z główną częścią materiału przez umiejętne powtórzenie strategicznych słów kluczowych.

Część główna artykułu

Zachęcam do stosowania podejścia „od szczegółu, do ogółu”. Kluczowe informacje opisujmy już na początku, zaspokajając potrzeby internauty do przyswojenia szybkiej informacji. Jeżeli nie zachęcimy internauty do tekstu w pierwszych zdaniach, to istnieje duże prawdopodobieństwo, że nie przeczyta on całego artykułu.

Dbajmy o odpowiednie nasycenie tekstu ‚strategicznymi’ słowami kluczowymi. Stosujmy linkowanie wewnętrzne. Linkowanie jest bardzo przydatne zarówno dla tych internautów od strony wyszukiwarek, jak i tych znajdujących się już na serwisie. Stosujmy linkowanie zewnętrzne, czyli wskazujmy wartościowe źródła, gdzie internauta może w pełni zaspokoić swój głód informacji.

Linkowanie

Linkowanie w tekście jest, a przynajmniej powinno być często stosowane w naszych tekstach. Można je podzielić na dwa rodzaje: linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne.

Linkowanie wewnętrzne: Takie linkowanie sprawia, że boty wyszukiwarek indeksując treść napotykają na link, w który ‚wchodzą’ i indeksują kolejną stronę. Zwiększa to indeksację głębiej znajdujących się materiałów i zaspokaja potrzebę informacyjną czytelnika.

Czytelnik z większym prawdopodobieństwem przechodzi do innych materiałów poprzez linki w treści. Należy pamiętać, aby nie naginać tekstu pod słowa kluczowe i stosować ich odpowiednią odmianę. Jeżeli w tekście nie da się zawrzeć podlinkowanych słów kluczowych możemy umieścić tekst promocyjny/zachęcający tuż pod artykułem.

Informacje ważne, lecz nie dotyczące głównego nurtu zamieszczajmy w oddzielnych artykułach. Rozwińmy temat i powiążmy linkiem tekstowym.

Linkowanie zewnętrzne: Jeżeli istnieje rzetelne źródło, które będzie stanowić dodatkowe rozwinięcie wiedzy internauty na konkretny temat to warto je polecić w tekście. Jeżeli chcemy napisać tekst, który nie wiele się różni od tekstu na innej stronie to napiszmy krótki wstęp i odeślijmy internautę do oryginału. Nie duplikujmy treści.

Tagi

Stosujmy tagi (jeżeli mamy taką możliwość), czyli opisujmy swój materiał dodatkowymi słowami kluczowymi. Tag to:

  • słowo kluczowe ściśle określające dany artykuł,
  • to jeden, dwa lub trzy wyrazy,
  • najbardziej efektywny tag jest dwu lub trzy wyrazowy,
  • to krótka informacja dla internauty co znajduje się w danym artykule,
  • to ‚strategiczne’ słowo kluczowe,

Tag najlepiej formułować w podobnej formie jak ‚zapytania’ do wyszukiwarki, należy się więc zastanowić, czy wpisując dane słowo kluczowe internauta będzie oczekiwał takiego wyniku. Tagi stanowią doskonałe dodatkowe źródło ruchu internautów na naszą stronę.

Kilka uniwersalnych zasad

  • starajmy się wyrównywać tekst do lewej
  • stosujmy czcionki bezszeryfowe
  • optymalna wielkość czcionki to 12
  • dla wyróżnienia tekstu stosujmy pogrubienie
  • Nie stosujmy WIELKICH liter dla całych słów
  • Unikajmy kursywy

Podsumowanie

Tytuł i zajawka to elementy pierwszego kontaktu, dobre ich zgranie przez użycie strategicznych słów kluczowych będzie skutkować większym prawdopodobieństwem kliknięcia w link. Nasz materiał stanie się bardziej widoczny dla internauty, który ‚skanuje’ wyniki wyszukiwania.

Jeżeli strona w wynikach wyszukiwania ma więcej powtórzonych słów kluczowych dopasowanych do zapytania to Google je pogrubi. Pisanie dobrej jakościowo treści wpływa na zwiększenie ilości indeksowania stron i polepszenie widoczności w wynikach wyszukiwania.

Końcowym efektem tego działania jest zwiększenie poziomu ruchu na stronie jak również zyskanie stałych czytelników. Stosując się do powyższych zasad pamiętajmy, aby nie pisać sztucznych, nagiętych tekstów pod wyszukiwarki. Biorąc pod uwagę te zasady wyrabiamy w sobie, zdrowe odruchy podczas pisania tekstów w internecie.

PODOBNE ARTYKUŁY

1 KOMENTARZ

Skomentuj