Mobilna wersja strony, a pozycja w Google

Mobilna wersja strony, a pozycja w Google

0 1398
strona mobilna

Jakiś czas temu, Google ogłosiło zmiany w algorytmie wyszukiwania na urządzeniach mobilnych. Od 21 kwietnia 2015, strony, które są „mobile friendly”, będą wyświetlać się wyżej i częściej w wynikach organicznych na smartfonach, czy tabletach.

Dlaczego?

Ekipa giganta wyszukiwania twierdzi, że to kolejny krok w przód, aby poprawiać doświadczenie Internauty. Zmieniając algorytm chce zachęcić właścicieli serwisów, do tego, by nie zapominali o użytkownikach smartfonów, a komfort przeglądania zapewniać wszędzie i na każdym urządzeniu. W ramach przypomnienia, ruch z urządzeń mobilnych stanowi około 30% ruchu w sieci i wciąż rośnie. W zależności od witryny, dane te będą się oczywiście różnić.

Warto sprawdzić w Google Analytics ilu użytkowników Twojej strony przegląda ją na urządzeniu przenośnym. Można to zrobić w zakładce Odbiorcy – Ruch mobilny.

jak sprawdzić ruch mobilny w Analytics

Jak sprawdzić, czy strona jest mobilna?

Są dwie metody.

  1. Zwyczajne wyszukanie swojej strony na telefonie, jeżeli obok wyniku, pojawia się dopisek: „Na komórki” – spełniamy kryteria i nie musimy się obawiać.

    Virtal jest mobile friendly
  2. Metoda, która pomoże nam sprawdzić, czy jesteśmy „mobilni”, a przy okazji uzyskamy wskazówki, co konkretnie należy zmienić w naszej witrynie, to Test zgodności z urządzeniami przenośnymi. Bezpłatne narzędzie od Google, znajdziemy pod tym adresem: https://www.google.com/webmasters/tools/mobile-friendly/

przykladniemobil-1024x338

Narzędzie pokazuje, że nie mam mobilnej strony, ale na moim telefonie wyświetla się dobrze

Niestety, czasami bywa tak, że strona (przynajmniej według właściciela), zmienia rozmiar i pozwala Internaucie na stosunkowo swobodne przeglądanie.

Czy wtedy również trzeba stosować się do zaleceń Google?

Według oficjalnych doniesień od wyszukiwarki, nie ma, przynajmniej na daną chwilę czegoś takiego jak skala, na której określa się, jak bardzo dostosowana do urządzeń mobilnych jest witryna. Są dwa wyjścia: strona przyjazna albo nie, a wyznacznikiem tego jest wspomniany test. Jeżeli go nie przejdziemy, musimy wprowadzić zalecenia albo w większej widoczności nici.

Jak mobilność wpływa na wyniki wyszukiwania na komputerach stacjonarnych?

Zmiana algorytmu, która będzie wprowadzana 21 kwietna, obejmuje tylko wyniki organiczne prezentowane na urządzeniach mobilnych, zasady ustalania rankingu nie zmienią się w przypadku użytkowników wyszukujących na PC (generujących około 70% ruchu).

Czy mobile friendly wpłynie na moją pozycję w Adwords?

Nie, przynajmniej na razie takie zmiany nie są przewidziane.

Moja strona nie jest przystosowana, co teraz?

W Internecie i świecie pozycjonerów, od jakiegoś czasu można dostrzec poruszenie, wiele osób obawia się o swoje strony i pisze czarne scenariusze na forach. Nie zapominajmy jednak, że wyszukiwarka ustalając naszą pozycję, bierzę pod uwagę ponad 200 czynników.

Jeżeli nagle to mobilność stałaby się głównym wyznacznikiem, wiele wartościowych stron ucierpiałoby, a co za tym idzie, również użytkownicy korzystający z Google.

Przecież w całym tym uaktualnieniu chodzi o to, aby poprawiać satysfakcję użytkownika, nie na odwrót.

Wyszukiwarka nie może tak po prostu nadać zbyt dużej wartości któremuś z czynników, ponieważ zaburzyłoby to obraz i wiarygodność wyników.

Przykładowo, jednym z 200 elementów jest prędkość ładowania strony, jeżeli od niej miałyby zależeć pozycje, ta strona, która najszybciej się ładuje, byłaby zawsze na pierwszym miejscu. Rzeczywistość pokazuje, że pozycjonowanie jest jednak trochę trudniejsze :).

Nie zdążę przed 21 kwietnia..

Nie popadajmy w panikę, niektórzy myślą, że każda strona, która nie będzie mobilna przed tą datą, straci całkowicie szanse na zwiększoną widoczność. Jeżeli tego nie zrobisz w terminie, owszem, na początku możesz odczuć spadek.

Pamiętajmy jednak, jeśli dostosujesz się później, wciąż będziesz kwalifikować się do uzyskania korzyści jakie z tego płyną, a Twoja strona nie będzie w żaden sposób przekreślona.

Na pewno warto zadbać o mobilną wersję już teraz, ruch z urządzeń przenośnych wzrasta i będzie coraz większy z roku na rok. Zwróć na to szczególną uwagę, gdy Twój serwis ma wielu odwiedzających, warto przecież poprawić ich komfort, to też przekłada się na zyski! W Virtalu wykonujemy strony oparte o responsive design, które przechodzą Test zgodności z urządzeniami przenośnymi.

Dla spragnionych większej ilości informacji: https://plus.google.com/u/0/events/cgrhsak37eulru740mgiudrhidk.

BRAK KOMENTARZY

Skomentuj