Jak uatrakcyjnić wyniki wyszukiwania czyli Rich Snippets w praktyce

Jak uatrakcyjnić wyniki wyszukiwania czyli Rich Snippets w praktyce

2 3481

Rich Snippets można przedstawić jako informacje dodatkowe, które w postaci tekstu lub grafiki pojawiają się w wynikach wyszukiwania Google. Widzimy je w większości SERP-ów jednak w różnym natężeniu. Ruch z wyników Google, oznaczony dodatkowymi informacjami okazuje się być bardziej wartościowy, a internauci pozyskani w ten sposób są lojalniejsi. W jaki sposób zaimplementować je na własną stronę?

 

Każda witryna wyświetlana w wynikach wyszukiwania Google przedstawiona jest za pomocą pewnych specjalnie dobranych, pobranych bezpośrednio z niej elementów. Zestaw tych danych wyświetlane dla każdej z pozycji określany jest jako „snippet”. Standardowo w wynikach wyszukiwania możemy ujrzeć tylko tytuł (Title), adres URL oraz opis (Description).

Jakie korzyści niesie za sobą ich wprowadzenie?:

  • Przyciąga uwagę użytkowników do Twojego wyniku wyszukiwania – dzięki temu mimo niższej pozycji można uzyskać podobną lub nawet większą ilość „kliknięć”
  • Zapewnia użytkownikowi natychmiastowy dostęp do potrzebnych informacji (na poziomie wyników wyszukiwania)
  • Wzrasta CTR oraz zmniejsza się współczynnik odrzuceń (użytkownik dostaje więcej informacji już na poziomie wyników i dzięki czemu zwiększa się prawdopodobieństwo, że znajdzie u nas potrzebne mu informacje)

Gdzie i w jaki sposób można je wykorzystać?

Przykładowe typy stron

Przykłady wykorzystania

Rezerwacja hoteli Średnia ocena hotelu, ilość gwiazdek, zakres cen
Przepisy kulinarne Zdjęcie przepisu, ocena przepisu
Odtwarzacz muzyki Bezpośrednie odsłuchanie utworu
Filmy online Zdjęcie filmu
Portfolio Numer telefonu, zdjęcie osoby
Produkty Ocena produktu, zdjęcie, zakres cen
Wydarzenia Data wydarzenia, miejsce wydarzenia, link do zakupu biletów
Blog Zdjęcie autora, imię/nazwisko, link do pozostałych art.

Mikodane Schema.org

Dotychczas istniały trzy różne standardy organizowania danych: mikrodane, mikroformaty i RDFa. Aby poprawić kompatybilność pomiędzy wyszukiwarkami w Schema.org postanowiono skoncentrować się tylko na jednym z nich. Został wybrany format mikrodanych ponieważ był najlepszym kompromisem pomiędzy szerokim zastosowanie RDFa, a prostotą mikroformatów.

Istotnym faktem jest, że Google nadal wspierał będzie pozostałe formaty. Zatem, jeżeli do strony dodane zostały znaczniki sformatowane za pomocą mikroformatów lub RDFa, to nadal będą one obsługiwana. Jedna uwaga Google dotyczy tego, aby unikać mieszania różnych formatów w obrębie jednej strony internetowej, gdyż postępowanie takie może zmylić roboty.

W Schema.org każdy rodzaj danych lub podmiot może być opisany dzięki znacznikom opisanych na ich witrynie. Dla przykładu tworząc stronę z filmami online powinieneś odnaleźć dział VideoObject i stosować znaczniki odpowiadające Twoim wymogom.

Najważniejszym krokiem jest zrozumienie działania trzech atrybutów: itemscope, itemprop, itemtype. Instrukcję posługiwania się tymi elementami możesz znaleźć w dziale getting started. Poniżej znajduje się przykładowe zastosowanie:

<div itemprop="video" itemscope itemtype="http://schema.org/VideoObject">
  <h2>Video: <span itemprop="name">Tytuł</span></h2>
  <meta itemprop="duration" content="T1M33S" />
  <meta itemprop="thumbnailUrl" content="/wp-content/upload/zdjecia.jpg" />
  <meta itemprop="contentURL" content="http://www.domena.pl/video123.flv" />
  <meta itemprop="embedURL" content="http://www.domena.pl/videoplayer.swf?video=123" />
  <meta itemprop="uploadDate" content="2011-07-05T08:00:00+08:00" />
  <meta itemprop="expires" content="2012-01-30T19:00:00+08:00" />
  <object ...>
    <param ...>
    <embed type="application/x-shockwave-flash" ...>
  </object>
  <span itemprop="description">Opis filmu</span>
</div>

Nie jest wskazane oznaczanie metadanych w sklepach internetowych w których ceny zmieniają się dosyć często, ponieważ dane wyświetlane w wynikach wyszukiwania mogą być wtedy nieaktualne. Dane do snippetów aktualizowane są przy okazji indeksacji danej podstrony, co przy większym bądź słabo podlinkowanym sklepie ma miejsce dosyć rzadko.

Rel=”author”

Osoby piszące swojego blog lub udzielające się na portalach bez wątpienia powinny zainteresować się poprawnym wskazaniem wyszukiwarkom swojego autorstwa. Korzyści jego zastosowania są prawie takie same jak z zastosowania mikrodanych. Różnica polega na tym, że opisy w wynikach wyszukiwania wzbogacone o prezentację autora w dłuższej perspektywie mogą być wykorzystywane przez wyszukiwarkę do określania autorytetu autora w formie sygnałów społecznościowych i tym samym wpływać na pozycję stron. Jeszcze większy wpływ na pozycje może być widoczny dla wyników wyszukiwania spersonalizowanych w oparciu o aktywność w usłudze Google+. Wtedy promowanie treści danego autora w SERP może zależeć od jego powiązań w sieci Google+. W jaki sposób zatem połączyć swoją stronę z profilem G+?

  • Na stronach z zawartością autora należy dodać link do profilu Google+

<a rel=”author” href=”https://plus.google.com/118343505786633915271/”>Wojciech Władziński</a>

  • W sekcji “Udziela się w:” (“Contributor To”) profilu Google należy wskazać stronę główną witryny, w której autor publikuje treści.

Testowanie wyświetlania się Rich Snippets

Google daje możliwość wcześniejszego przetestowania wprowadzonych przez nas zmian abyśmy byli pewni tego czy zostały one wprowadzone prawidłowo. Narzędzie to nazywa się Rich Snippets Testing Tool. Po wpisaniu adresu url danego artykułu zostanie wyświetlona nam podgląd naszego wyniku wyszukiwania.

2 KOMENTARZE

  1. Witam,
    Miesiąc temu zleciłem firmie od oprogramowania sklepu, żeby wyświetlały się u nas dane dodatkowe (rich snippets). Do tej pory nie działa. Firma przed rozpoczęciem prac nie gwarantowała, że będzie chodzić. Adres strony Fryzomania pl Czy mógłbyś spojrzeć czy coś jest nie tak?
    Pozdrawiam

  2. Obecnie Google wyświetla rich snippets bez weryfikacji, także jest to prosty sposób na oszukanie użytkownika. Wystarczy podstawic niprawdziwe dane. Pewnie w przyszłosci Google zajmie się problemem, natomiast teraz apeluję do użytkowników aby w ciemno nie ufali wszyskiemu co widzą w wynikach wyszukiwania.

Skomentuj