Jak obniżyć współczynnik odrzuceń na stronie?

Jak obniżyć współczynnik odrzuceń na stronie?

4 4343

Zanim zaczniemy warto na pewno wspomnieć czym ów współczynnik odrzuceń (WO) jest. Jest to wskaźnik wyświetlany w Google Analytics, który wykazuje procentową ilość pojedynczych odsłon danej strony jak i wizyt po, której użytkownik opuszcza daną witrynę bez dalszego przeglądania. Wniosek nasuwa się bardzo prosty: im współczynnik odrzuceń niższy tym lepiej. W dzisiejszym artykule postaram się opisać w jaki sposób jesteśmy w stanie „namówić” użytkownika do pozostania na naszej stronie aby utrzymać ten właśnie współczynnik na relatywnie niskim poziomie.

Ważne jest aby potrafić odnaleźć rzeczywisty współczynnik odrzuceń. Co jeśli jesteśmy właścicielami strony, która posiada konkretne informacje (dobrze przedstawione – czytelne) i wchodzący użytkownik szybko uzyskuje potrzebne mu dane po czym ją zamyka. Czy coś takiego będzie zwiększało odrzucenia? Niestety tak. Mimo tego, że użytkownik wykonał pożądaną przez nas aktywność (np. zdobył nr. tel.) to będzie on liczony przez Google Analytics jako osoba niejako „niezadowolona” z tego co mu zostało wyświetlone. Dlatego warto mieć na uwadze, że podstrony ze skoncentrowaną ilością informacji mogą nie być opatrzone rzeczywistym WO.
Warto pamiętać też, że WO ma ogromne znaczenie dla stron na, których wykonać trzeba jakieś czynności (wywołujące przejście na inną stronę – np. landing page z formularzem) lub stron zawierających bogaty content (zmuszający użytkownika do pozostania dłużej na stronie).

Jak obliczany jest współczynnik odrzuceń:

Miejsce w, którym wyświetlany jest WO dla podstron (Treść > Zawartość witryny > Strony) / fraz (Źródła Od. > Wyszukiwania > Bezpłatne) w Google Analytics

WO pojedynczej strony jest liczony na podstawie wzoru:

[ ilość odrzuceń (2070) / ilość odsłon (2424) ] * 100% = 85,40%

Typ strony

Sugerowany przedział

Sklepy internetowe

15% – 65%

Strony produktowe 5% – 50%
Landing Page 70% – 90%
Portale 10% – 30%
Strona firmowa 25% – 70%
Inne 13% – 85%

 

Mierzenie jakości ruchu

Staraj się mierzyć i porównywać WO kluczowych podstron, fraz oraz źródeł odwiedzin. Mądrze przeprowadzona analiza oparta na współczynniku odrzuceń oraz porzuceniach może potwierdzić, że sprowadzasz odpowiednio skoncentrowany ruch na swoją stronę.

Porównanie WO przy wyszukiwaniu organicznym oraz płatnym. Źródło: blog.searchengineoptimist.com.

Czym różni się współczynnik odrzuceń od porzuceń?

Wskaźnik odrzuceń – wskaźnik, który w raportach Treść Google Analytics pokazuje procent wizyt użytkowników, którzy przybyli na określoną stronę docelową i nie odwiedzili żadnej innej podstrony poza tą stroną docelową (jednoodsłonowe wizyty).

Wskaźnik porzuceń -wskaźnik, który w raportach Treść Google Analytics pokazuje procent ilości wizyt użytkowników, którzy zakończyli wizytę na określonej podstronie. Procent ten jest określany w odniesieniu do ilości wizyt użytkowników, którzy odwiedzili właśnie tę podstronę.

Na co zwrócić uwagę?

  • Szata graficzna jest ważna

Jeżeli Twoja strona nie zrobi dobrego pierwszego wrażenia i nie wzbudzi zaufania użytkownika możesz pozbawić się szansy na zdobycie potencjalnego klienta.

  • Zdobywasz nieprawidłowy typ ruchu na swoją stronę

Zdobywanie ruchu, który w żaden sposób nie jest powiązany z Twoimi produktami/usługami spowoduje znaczny wzrost odrzuceń.

  • Posiadasz stronę opartą na Ajax/Flash

Bardzo często strony oparte na Ajax/Flash mimo interakcji użytkowników (przeglądanie galerii, video, przechodzenie na podstrony) nie zmieniają swojego adresu przez co Google Analytics nie będzie w stanie zarejestrować działań na stronie. W konsekwencji WO staje się bardzo duży lub nawet stale wyliczany jest jako 100%.

  • Dostarcz odpowiednią ilość jakościowej treści

Tak, wiem jest to kwestia poruszana niemal przy każdym problemie związanym z SEO. Nie ma co się jednak oszukiwać, nie unikniemy tego, że: Content is a king.

  • Dobór pozycjonowanych fraz oraz podstron do witryny

Wysoki współczynnik odrzuceń wynika z nieodpowiedniego doboru fraz, które pozycjonujesz (jeśli mówimy o ruchu z wyszukiwarek).
Pozycjonując np. swój sklep na frazę „perfumy sklep” – współczynnik ten wynosi aż 65% a dla frazy zawierającej w sobie nazwę tego sklepu, współczynnik ten to tylko 4,9%. Wysoki WO dotyczy zazwyczaj bardzo ogólnych fraz.

Dlatego najlepszym wyjściem jest pozycjonowanie np. 3 niszowych fraz, których poziom trudności jest zdecydowanie niższy a i czas oczekiwania na efekty krótszy.

  • Powiązane/ podobne artykuły

Bardzo dobrym rozwiązaniem jest wyświetlanie powiązanych artykułów / produktów dzięki czemu zmotywujemy jeszcze bardziej użytkownika do przejścia na inna podstronę. Dla WordPress polecam wtyczkę Yet Another Related Articles

  • Zwróć uwagę na dobre linkowanie wewnętrzne strony

Ważne jest aby podczas czytania użytkownik był w stanie przejść z danego artykułu na inną podstronę. Możemy mu to ułatwić poprzez umieszczanie linków np. do poprzednich artykułów w, których poruszaliśmy już daną kwestię i uważamy, że użytkownik może znaleźć więcej informacji w podanym przez nas źródle. Zaangażuje to bardziej użytkownika przez co WO znacznie spadnie. Więcej informacji o linkowaniu wewnętrznym.

  • Staraj się utrzymać dużą szybkość swojej strony

Pamiętaj! Szybkość działania Twojej strony ma ogromny wpływ na postrzeganie jej przez użytkownika a co za tym idzie na współczynnik odrzuceń. Więcej na ten temat przeczytacie tutaj.

  • Pamiętaj, że nie jest to kluczowy czynnik do optymalizacji

Na koniec należy zapamiętać, że jest on jednym z dziesiątek wskaźników na, który należy zwrócić uwagę ale nie należy popadać w obsesję nad jego unormowaniem. Nie mniej, warto na pewno zwrócić na niego uwagę a jego polepszenie z pewnością pomoże nam w zwiększeniu ilości konwersji.

4 KOMENTARZE

  1. Bardzo mało marketerów niestety skupia się na analizowaniu statystyk, na tyle by wyciągać z nich wnioski do stron www i contentu, dlatego rzadkością są ewolucje strony spowodowane WO. A szkoda, bo można na tym wiele ugrać dla serwisu!

  2. Właśnie przeglądam statystyki swojej strony. Powiem szczerze, wywarły one na mnie większe wrażenie, niż poranna kawa, którą właśnie dopijam.
    Przeglądając GA zauważyłem, że dla niektórych podstron mojego serwisu WO skoczyło do 70%. Fakt, faktem są to strony bloga (mają dla mnie niewielkie znaczenie), ale takie dane są dla mnie wstrząsające. Dzięki za materiał, postaram się na jego podstawie wprowadzić kilka zmian.
    Dodam sobie stronę do rss 🙂

  3. Od 2 lat współczynnik odrzuceń waha się od 55 do nawet 90% na jednym z naszych sklepów, gdzie konkurencja jest ogromna, możliwości także. Nie ma przebacz, ludzie jak już się zdecydują na kupno w internecie czegoś co jest u nas na rynku bardzo pospolite to potrafią odwiedzić strony konkretnego produktu u dwudziestu i więcej sprzedawców, czy jest treść czy nie, pewnie niektórych mało interesuje, najważniejsze jest kupić tam gdzie cena najniższa, stąd aż tyle odrzuceń. Za to drugi sklep internetowy, gdzie branża niszowa, współczynnik prawie, że odwrotny do przypadku nr 1 bo zaledwie 10-30%. Przesycenie sklepów w danej branży ma myślę ogromny wpływ na końcową konwersję i tu jakieś bajery, oryginalność, dostępne informacje, cały layout strony, a nawet wysokie pozycje w google raczej dużo nie pomogą.

Skomentuj