Ilość linków vs jakość linków czyli czemu 5 linków może być bardziej...

Ilość linków vs jakość linków czyli czemu 5 linków może być bardziej skuteczne od 1000 linków

2 2928

Budowanie linków jest jednym z najbardziej istotnych elementów podczas prowadzenia kampanii off-site SEO. Każdy posiadacz strony internetowej, który liczy na zwiększenie ilości użytkowników odwiedzających jego stronę powinien zainteresować się tym tematem. Szukając informacji w Google natkniemy się na szereg stron lub wątków na forach poświęconych temu zagadnieniu. Podczas czytania często można natknąć się na pytanie „Czy lepiej skupiać się na ilości linków czy może na ich jakości?”.

Przez ostatnie 5 lat istota budowania linków uległa znacznej zmianie. Kiedy w życie weszła aktualizacja Panda oraz tzw. „penguin update” faktem stało się, że duża ilość linków nie zawsze musi okazać się skuteczna przy osiąganiu wysokich pozycji w wyszukiwarce. Szokujące jest to, że setki stron utrzymujących się wysoko posiadają czasami znikomą ilość linków. Są to jednak linki o ogromnej wartości dla Google, które dzięki swojej tematycznej i jakościowej mocy przewyższają znacznie dużą ilość linków z nietematycznych i wątpliwej jakości źródeł.

Jedną z rzeczy na której zależy ogromnie Googlowi jest wyświetlenie użytkownikowi w SERP-ach najbardziej dopasowanych stron do danej frazy kluczowej. Biorąc pod uwagę każdą z zaindeksowanych stron, traktuje je jako oddzielny podmiot, który dzięki swoim zasobom (stronie i jej zawartości) może oddać głos na inną umieszczając u siebie link. Dlatego też jeśli dostajemy dany link z różnego rodzaju stron dostajemy od nich także pojedynczy „głos”. Oczywistą sprawą w tym przypadku jest, że wiele głosów na jedną stronę z pojedynczego źródła na nie wiele się zda (z wyjątkiem dużych portali). Każdy z tych głosujących dostaje także oznaczenie jego jakości, które można sprawdzić opierając się np. o narzędzia SEOmoz (Domain Authority).

Jest wiele narzędzi, które potrafią wskazać ilość oraz jakość linków dochodzących do Twojej strony. Osobiście polecam Open Site Explorer oraz Ahref Site Explorer. Po zalogowaniu się na swoje konto (po wcześniejszej rejestracji) wpisujemy adres url swojej strony. Można to zrobić to bez logowania jednak dostaniemy znacznie mniej potrzebnych informacji. Na pierwszej stronie zostanie wyświetlona nam lista stron na których został umieszczony link. Tabelka na górze:

informuje nas jak ogólnie strona/domena została oceniona przez algorytm Open Site Explorer. Satysfakcjonującym wynikiem dla większości stron jest ok. 60.

W zakładce „Top Pages” znajdziemy wszystkie podstrony swojej witryny wraz z informacjami opisującymi posegregowane po Page Authority czyli wyznacznika jakości strony:

Page Auhority – http://www.seomoz.org/learn-seo/page-authority

Linking Root Domains – liczba unikalnych domen na których umieszczony jest link do Twojej witryny

Inbound Links – liczba linków prowadzących do Twojej witryny (wraz ze zwielokrotnionymi linkami z jednego źródła)

HTTP Status – aktualny kod statusu strony (prawidłowy: 200)

Zakładka „Anchor text” oferuje nam listę fraz na które linkowana jest nasza strona. Pamiętaj aby były one zróżnicowane.

Na samym początku najlepiej rozejrzeć się w samym obrębie wyników wyszukiwania aby znaleźć zaufane, tematyczne i jakościowe strony. Powinny one znajdować się w tej samej niszy lub być w jakiś sposób powiązana. Ale przed podjęciem tych kroków upewnij się, że Twoja strona posiada odpowiednio dużą ilość wartościowych informacji, które przekonają wydawcę linku do jego zamieszczenia. Pamiętajcie też o tym, że bardzo duży przyrost linków niskiej jakości w krótkim okresie czasu może zostać zinterpretowane przez wyszukiwarki jako próba manipulacji wynikami wyszukiwania. Może to doprowadzić do nałożenia kary w postaci filtra lub nawet zbanowania.

Jak rozpoznać jakość linków?

Bardzo wysoka jakość

  1. Link z treści tematycznego artykułu – nie koniecznie ze skoncentrowanym anchor textem
  2. Link dofollow ze stron z wysokim Page Rankiem (PR4 i więcej – naturalnym) używając tematycznego anchor textu
  3. Link z wszelakich stron mocno skoncentrowanych na Twojej niszy (także nofollow)
  4. Link z magazynów, portali lub gazet internetowych
  5. Link ze stron zawierających w bazie dużą liczbę witryn z Twojej niszy (np. tematycznych katalogów)

Dobra jakość linków

  1. Link z tematycznych artykułów na aktywnych blogach – nawet jeśli całościowo nie dotyczy Twojej tematyki
  2. Link dofollow z komentarza na blogu o wysokim Page Ranku

Standardowa jakość linków

  1. Link dofollow z katalogów SEO
  2. Link dofollow z komentarza na blogu ogólnotematycznym
  3. Link dofollow z wątka forum lub sygnatury
  4. Link dofollow z profilu forum na którym byłeś aktywny (co najmniej 10 postów/komentarzy)

Jakość poniżej średniej

  1. Link z portalów społecznościowych (Facebook, Twitter itp)
  2. Link z profilu forum na którym nie wykazywałeś żadnej aktywności
  3. Link nofollow w komentarzach na blogach
  4. Link ze strony, która najprawdopodobniej zostanie wyindeksowana
  5. Link zawarte w kodzie javascript, iframe lub flashu
  6. Link na stronie, która zawiera bardzo dużą ilość linków wychodzących

Linki spamowe

  1. Linki stworzone poprzez używanie technik black hat różnego rodzaju

2 KOMENTARZE

  1. Warto zwracać uwagę, aby przy pozycjonowaniu nie skupiać się jedynie na linkach wysokiej jakości, ale pozyskiwać również te z atrybutem nofollow. Jeżeli prowadzimy szeroko zakrojone działania pozycjonowania to warto zwrócić uwagę na zróżnicowane, odmienione lub nawet bliżej niesprecyzowane anchor teksty. Pisząc bliżej niesprecyzowane mam na myśli: ‚kliknij tu’, ‚zobacz’, itp. Wszystko po to, aby uzyskać efekt zbliżony do jak najbardziej naturalnego pozyskiwania ‚głosów’ na stronę pozycjonowaną.

  2. Dzięki wielkie! Ciekawe i przydatne zestawienie. Niektóre rzeczy mnie zaskoczyły. Widzę, że będę tu zaglądał regularnie.
    Pozdrawiam.

Skomentuj