Czy firmy świadczące usługi SEO podążają za trendem wytyczanym przez Google?

Czy firmy świadczące usługi SEO podążają za trendem wytyczanym przez Google?

0 5846

W tym artykule chciałbym głównie poruszyć temat najpopularniejszego modelu rozliczeniowego SEO – pozycjonowanie TOP10 tj: rozliczanie się od efektu w postaci wypozycjonowania fraz na pierwszą stronę wyników wyszukiwania w kontekście zmian zachodzących w wyszukiwarce Google.

Model ten zdominował rynek SEO z powodów dość oczywistych. Klient nie ponosi żadnego kosztu do momentu kiedy to pozycjonowane frazy nie znajdą się w pierwszej dziesiątce wyników. Czy jednak model ten jest obecnie korzystny i czy będzie korzystny dla klienta w niedalekiej przyszłości?

Postaram się tutaj obnażyć słabości tej formy rozliczeniowej. Dodam jeszcze, że nie jest moim celem krytykować tą metodę rozliczenia a jedynie zderzyć ją z kierunkiem i zmianami jakie zachodzą w najpopularniejszej wyszukiwarce jaką jest Google. Firma Virtal na chwilę obecną również rozlicza się w powyższy sposób tj. większość podpisywanych umów jest właśnie tego typu. Pragnę uczulić, że jest to moja prywatna opinia i artykuł dotyczy kierunku w jakim idzie Google czyli przyszłości dalszej lub bliższej.

Zatem zacznijmy od plusów:

  1. Darmowa usługa do momentu uzyskania pozycji na pierwszej stronie wyników wyszukiwania.
  2. Dość jasny przekaz ile klient zapłaci w przypadku wypozycjonowania danej frazy
  3. Klient płaci za efekt
  4. Klient otrzymuje cykliczne raporty z osiągniętych pozycji
  5. Motywujący system wynagrodzeń dla firmy SEO

Co tak naprawdę kryje się za każdym z tych punktów. Wiele z poniższych obaw dotyczy działań i technik jakie stosuje firma pozycjonująca. Nie należy jednak ich przypisywać do każdej firmy działającej na rynku.

ad 1. Co może oznaczać darmowa usługa – należy sobie odpowiedzieć na pytanie czy firma, która nie odnotowuje zysku z danej usługi zainwestuje w stronę pozycjonowaną i poniesie koszt. Jeżeli jest to firma działająca na rynku od dłuższego czasu ciesząca się dobrą reputacją to zapewne tak. Ma ona już wypracowane procesy i jest w stanie oszacować swój przyszły zwrot z inwestycji.

Trzeba uczciwie powiedzieć, że pozycjonowanie, które ma pozytywnie wpłynąć w dłuższej perspektywie nie jest tanie i wymaga nakładów, chociażby w postaci płatnych wpisów w dobrych katalogach stron lub stworzenia dobrej jakości stron wspierających witrynę promowaną.

Drugą stroną medalu jest nie ponoszenie żadnych kosztów przez firmę SEO i wykorzystanie nieetycznych metod pozycjonowania w celu szybkiego osiągnięcia zamierzonego efektu (małe sprostowanie – to jednak wymaga nieznacznych nakładów finansowych). Nie za bardzo ma się to jednak do podnoszenia jakości promowanej strony.

Czasami się uda, a czasami nieświadomy klient zamiast dobrych pozycji otrzymuje od firmy SEO prezent w postaci linków słabej jakości, które w dużej ilości mogą bardziej szkodzić aniżeli pomagać.

Zatem pierwszy wniosek – zanim podejmiesz decyzję o wyborze firmy SEO zrób reaserch, poczytaj opinie o firmach oferujących usługi SEO i nie kieruj się tylko i wyłącznie ceną ponieważ nie jest ona żadnym wyznacznikiem oferowanej jakości.

ad 2. Koszt pozycjonowanych fraz – umowa zawierana jest przeważnie na 12 m-c rozliczeniowych tzn. od momentu wprowadzenia fraz lub frazy do TOP10. W rzeczywistości umowa ta może trwać nawet 18 m-c jeżeli firma wprowadziła słowa do pierwszej dziesiątki po 6 miesiącach.

Jest to oczywiście uczciwy i jasny układ, natomiast fakt jest taki, że okres ten wcale nie jest krótki w dobie zmieniających się trendów wyszukiwania.

ad 3. Klient płaci za efekt – ale należy zadać sobie pytanie jaki to efekt? Jeżeli będą to źle dobrane frazy wówczas klient ponosi koszt źle przeprowadzonej analizy doboru słów kluczowych przez cały okres trwania umowy. Nie do końca jest możliwość zmiany fraz ponieważ firma SEO wcześniej mogła/nie musiała ponosić kosztyu wypozycjonowania danych fraz i teraz liczy na zwrot ze swojej inwestycji.

Kolejna dość istotna sprawa to spersonalizowane wyniki czyli historia wcześniej odwiedzanych stron, Google+ oraz Search plus your world powodują, że wyniki nabierają charakteru społecznościowego. Już teraz spersonalizowane wyniki to około 10 – 20%. Oznacza to, że z naszym zamierzonym efektem docieramy tylko do części potencjalnych klientów. Zapewne jak każdy się domyśla wartości % będą raczej zmieniać się w górę.

ad 5. Odwołanie się do pojęcia motywacji zahacza o sferę psychologii i z własnych doświadczeń mogę powiedzieć, że pieniądze są ostatnim czynnikiem motywującym, za to mogą być pierwszym czynnikiem demotywującym (z tego miejsca polecam osobom zarządzającym przedsiębiorstwem lekturę Doktryna Jakości Andrzeja Bliklego).

Co bowiem jeśli firma nie jest w stanie podołać zadaniu, nie jest w stanie wypozycjonować wybranych wcześniej fraz? Oznacza to, że nie otrzymuje zwrotu z inwestycji. Czy w takim przypadku firma nadal będzię inwestować w stronę klienta albo inaczej do kiedy firma SEO będzie inwestować w stronę klienta jeżeli nie będzie zamierzonych efektów.

Tutaj chciałem dać do myślenia osobom wybierającym firmę SEO – czy tanie SEO to dobre SEO? Prawdopodobnie nie. Odwracając kota ogonem czy drogie SEO to dobre SEO? Zależy od firmy, może być to naprawdę solidna usługa lub po prostu nabicie klienta w butelkę.

Jaki jest zatem kierunek rozwoju usług SEO?

SEO stanie się czymś więcej niż tylko SEO. Google idzie w kierunku społeczności. Spersonalizowane wyniki będą zdobywać coraz większą popularność i zabierać % wskaźniki tradycyjnemu ruchowi z wizyt organicznych. Liczyć będzie się kto pisze o firmie (AuthorRank), gdzie zamieszcza te informacje. W prostym równaniu można zapisać

SEO = SEO + WOMM + SOCIAL

Jakie zatem będą formy rozliczeniowe za usługi SEO?

  1. Consulting SEO, ryczałt – stara, ale wciąż obowiązująca forma rozliczenia.
  2. Pakietowanie usług SEO – czyli konkretnie dostajesz to za co płacisz. Zawartość pakietów będą o tyle różne ile firm na rynku. Zasady wyboru firmy pozostają te same. Jeżeli w pakiecie za 100 zł mamy 10 linków vs 1000 linków, warto zadać sobie pytanie skąd te 1000 linków.
  3. Rozliczanie się od wygenerowanego ruchu – ten model jest bardzo trudny w oszacowaniu wynagrodzenia. Jest bowiem wiele czynników zmiennych, które ciężko przewidzieć tj: potencjał strony www, sezonowość danego produktu czy usługi oferowanej na stronie www, dotychczasowy ruch SEO czy inne formy promocji strony www, które również mogą wpływać na wyniki SEO.

Na koniec stwierdzenie stare i oczywiste jak świat: firma, która trafniej wypracuje własne metody działania w stosunku do zapotrzebowania wygra. Przecież nie ma sensu sprzedawać czegoś co nie daje zamierzonego efektu. Pytanie pozostaje ile klientom zajmie czasu odkrycie faktu, że TOP10 nie oznacza wcale TOP10.

BRAK KOMENTARZY

Skomentuj