„Content is King” – wpływ zawartości strony na wyniki wyszukiwania

„Content is King” – wpływ zawartości strony na wyniki wyszukiwania

0 703
logo google

Unikalne treści wysokiej jakości przyciągają na naszą stronę nie tylko nowych użytkowników, ale także sprawiają, że roboty Google patrzą na nią zdecydowanie bardziej przychylnie. Im strona posiada więcej unikalnych treści, ciekawych artykułów i bogatych podstron tym łatwiej osiągnąć wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania na poszczególne frazy. Nie można zapominać, aby zamieszczane treści były zgodne z zasadami SEO.

 

Kilka podstawowych zasad:

  1. Zamieszczamy unikalne treści:

Należy unikać w miarę możliwości kopiowania treści z innych witryn, jeśli sytuacja tego nie wymaga – przykładowo, jeśli tworzymy opis produktu na swojej stronie, nie kopiujemy go ze strony producenta, tylko staramy się stworzyć oryginalny opis. Dodając na stronie nowe posty/strony produktów, należy unikać szablonowości i nie tworzyć każdego opisu czy posta według stałego schematu. Jeśli dodajemy do serwisu nowe podstrony również powinniśmy się postarać, aby treść w obrębie serwisu się nie dublowała. Cytaty z innych wartościowych źródeł są dopuszczalne – należy jednak pamiętać, aby treść własna była obszerniejsza niż zapożyczona.

 

  1. Piszemy naturalnie:

Zamieszczając na swojej stronie nowe artykuły/opisy produktów należy pamiętać, aby zawrzeć w nich odpowiednie słowa kluczowe. Nie należy wstawiać słów kluczowych w treści artykułu/opisu ze zbyt dużą częstotliwością, zwłaszcza jeżeli nie jest on obszerny. Obowiązkową praktyką jest stosowanie gramatycznych form słów kluczowych.

Poniższy przykład jest raczej skrajny i taka forma jest rzadko spotykana :

Produkujemy najwyższej jakości meble kuchenne szczecin w atrakcyjnych cenach”. – nienaturalna forma

Produkujemy najwyższej jakości meble kuchenne w szczecinie, w atrakcyjnych cenach”. – forma poprawna

 

  1. Dodajemy treści systematycznie:

Google regularnie monitoruje witryny pod kątem unikalności i jakości – wyszukiwarka widząc dynamiczny i regularny rozwój naszego serwisu nagradza nas lepszymi pozycjami. Istotna jest jakość zamieszczanych treści; jeśli będziemy zamieszczać zduplikowane artykuły, bądź niezgodne z zasadami SEO, to takie zabiegi nie przyniosą żadnych wymiernych efektów – mogą jedynie zaszkodzić naszej stronie.

 

  1. Istotne treści przekazujemy w formie zwykłego tekstu

Jeśli chcemy się podzielić jakimś ciekawym linkiem, albo zawieramy w artykule/opisie istotną nazwę, lepiej jest umieścić ją w postaci tekstowej niż graficznej. Oczywiście grafiki wzbogacające opis/artykuł są mile widziane, należy jednak pamiętać, że dla robota google bardziej istotny jest tekst na stronie i poza tekstem alternatywnym w grafikach nie jest w stanie odczytać jej zawartości. Należy więc unikać używania infografik, które zastępują tekst.

 

Co się może stać jeśli nie przestrzegamy tych zasad?

 

W najlepszym wypadku:

Nasza strona będzie się słabo pozycjonować i osiągać marne pozycje w wynikach wyszukiwania na bardziej konkurencyjne frazy. Jeśli posiadamy one-page (tzw. strona bez podstron, gdzie “przewija” się zawartość, zamiast tworzyć nowe strony) z małą ilością treści o niskiej jakości, szanse na topowe pozycje są znikome.

 

W najgorszym wypadku:

Monitorowaniem jakości stron oraz ustalaniem wyników wyszukiwania według tego kryterium czuwa algorytm Google Panda, który powstał w 2011 roku. Ma on na celu ograniczenie widoczności w wynikach wyszukiwania stron, w których treści są mało wartościowe, czy skopiowane. Jeśli treści na naszej stronie w rażący sposób naruszają wyżej wymienione kryteria Google Panda może nas ukarać na kilka sposobów:

  • Obniżenie pozycji w wynikach wyszukiwania
  • Wyindeksowanie z wyników wyszukiwania poszczególnych podstron.
  • W skrajnych przypadkach – usunięcie całej witryny z wyników wyszukiwania.

 

Podsumowanie

Poniższa grafika ukazuje jak drastyczne mogą być konsekwencje zamieszczania na stronie treści skopiowanych i niskiej wartości:

wykres

Spadek pozycji nastąpił 19 maja 2014 – dokładnie w dniu kolejnej aktualizacji algorytmu Panda do wersji 4.0(#26). Jak widać ilość unikalnych użytkowników spadła z poziomu niemal 5000 do około 2000. Średni spadek pozycji to 15 oczek w dół poza TOP 20.

Trudno przewidzieć wpływu kolejnych updateów algorytmu na pozycje naszych stron. Ostatnie uaktualnienie pandy miał miejsce 18 lipca tego roku. Pewne jest, że pamiętając o standardach SEO, zachowując wysoką jakość i unikalność treści zamieszczanych w naszych witrynach, zminimalizujemy ryzyko przykrych reperkusji przy kolejnym update Pandy.

BRAK KOMENTARZY

Skomentuj