Chcę być najlepszy – analiza konkurencji AdWords

Chcę być najlepszy – analiza konkurencji AdWords

1 1266

Kampania AdWords w toku. Zlecenie realizowane, prace wrą, nieustanna optymalizacja. Pierwsza zagadka rodzi się w głowie klienta: jak radzi sobie moja konkurencja?

Odpowiedź na to pytanie w sporej części możemy znaleźć z poziomu prowadzonego konta. Taka analiza, próba znalezienia odpowiedzi na pytanie, może okazać się niezwykle pomocna nie tylko przy zaspokojeniu ciekawości interesanta, ale i przy podnoszeniu efektywności naszej kampanii.

Oczywistym jest, że aby po prostu zobaczyć reklamę konkurencji, wystarczy wpisać do wyszukiwarki frazę, która jest naszym słowem kluczowym. Niestety w ten sposób generujemy niepotrzebne wyświetlenia, które mogą obniżać CTR naszej reklamy- dlatego lepiej skorzystać z narzędzia podglądu i diagnostyki reklamy. Narzędzie to pokaże nam czy nasza reklama w ogóle jest wyświetlana (jeśli nie jest- to z jakiego powodu), na której jest pozycji (+czy wyświetla się u góry strony, z boku, na dole) oraz pozwoli nam podejrzeć konkretne reklamy konkurencji.

 

Gdzie znajdziemy informacje o poczynaniach konkurencji:

1. Na poziomie prowadzonego konta pomocne będą informacje dotyczące udziału w wyświetleniach zarówno w sieci wyszukiwania, jak i w sieci reklamowej. Udział w wyświetleniach to liczba otrzymanych wyświetleń podzielona przez prognozę wyświetleń możliwych do uzyskania.

 

2. W tym miejscu warto także wspomnieć o względnym CTR, czyli informacji o tym, jak często nasze reklamy są klikane (oczywiście w porównaniu do reklam konkurencji). Współczynnik klikalności informuje o częstotliwości kliknięć reklam. Względny CTR pokazuje skuteczność reklam w odniesieniu do innych reklam w tych samych miejscach w sieci reklamowej Google. Daje nam to podgląd na skuteczność naszej kampanii w sieci reklamowej na tle konkurencji.

 

3. Dzięki Google możemy sprawdzić także utratę udziału w wyświetleniach na podstawie budżetu. Jest to procent czasu, kiedy reklamy nie wyświetlały się w sieci wyszukiwania z powodu niewystarczającej kwoty w dziennym budżecie. Takie rozwiązanie może dać nam ogólny pogląd na budżet konkurencji. Jeśli nasza kampania jest dobrze skonstruowana, może zapewnić nam wysokie pozycje nawet przy stosunkowo niskim budżecie. W tym miejscu wyobraźmy sobie jednak naszą konkurencję z zarówno dobrze skonstruowaną kampanią, jak i budżetem znacznie wyższym od naszego- taki przeciwnik zmusi nas do cięższej pracy.

1

4. W kontekście analizy konkurencji niezwykle przydatna może okazać się Analiza aukcji. Statystykę taką można wygenerować dla poszczególnych słów kluczowych, grup tych słów, grup reklam bądź dla konkretnej kampanii. Zawiera ona sześć rodzajów danych:

  1. udział w wyświetleniach- zarówno nasz, jak i naszych konkurentów,
  2. średnią pozycję- czyli pozycję, którą uzyskały reklamy poszczególnych konkurentów,
  3. współczynnik pokrywania się, świadczący o tym, jak często nasze reklamy pokrywały się z reklamami konkurenta,
  4. współczynnik wyższej pozycji- określa jak często reklama konkurenta wyświetliła się wyżej w ramach tej samej aukcji,
  5. współczynnik wyświetleń na górze strony- “nad wynikami wyszukiwania”,
  6. udział w wygranych aukcjach.

Analiza aukcji zorganizowana jest oczywiście według kategorii tematycznych reklamowanych produktów czy usług.

 

Nieustanna kontrola poczynań konkurencji

Aby radzić sobie z konkurencją, trzeba śledzić ją systematycznie. Jak w każdej branży, musimy znać jej mocne i słabe strony. Budowanie swojej przewagi jest procesem długofalowym i nawet jeśli w jednym momencie jesteśmy na szczycie, pamiętajmy, że konkurencja nie śpi.

 

PODOBNE ARTYKUŁY

1 KOMENTARZ

Skomentuj